Home > Teksty > Muzeum Indian Równin Rezerwatu Blackfeet
Kultura, tradycja, historia
Muzeum Indian Równin Rezerwatu Blackfeet
|
|
Prezentowana poniżej kolekcja jest zbiorem rzeczy używanych okazjonalnie. Większość z nich, ze względu na swoją wartość i niejednokrotnie znaczenie ceremonialne, nie były noszone "na co dzień". Kolekcja pochodzi ze zbiorów Muzeum Indian Równin (Museum of the Plains Indian) w Browning w stanie Montana, USA. Nie znaczy to jednak, że wszystkie artefakty poniżej, to wytwór kultury Indian Czarne Stopy. Często można zauważyć przenikanie obcych elementów, zapożyczenia od innych, sąsiednich szczepów bądź wręcz elementy, które zupełnie nie należały i nie były dziełem rąk Indian Blackfeet. O fakcie tym decydowały trzy podstawowe elementy, które określiłbym następująco: przejęcie, zdobycz, handel.
1. Pierwsze 'zapożyczenie' wiązało się z przejęciem przez szczep na drodze pokojowej nie tylko samych wytworów kultury materialnej ale też technik i metod ich wytwarzania. Przyczyną takiego stanu rzeczy było zazwyczaj małżeństwo z kobietą lub mężczyzną (rzadziej) sąsiedniego lub też odleglejszego szczepu. Wówczas w sposób naturalny osoba napływowa implementowała do gospodarstwa domowego wzory, sposoby ich wyrobu.
2. 'Zdobycz' można by również nazwać 'trofeum'. Często w wyniku potyczek międzyplemiennych poszczególne części odzieży były zdejmowane z pokonanych przeciwników i przechodziły w ręce zwycięzców. Szczególnie łakomym kąskiem były rzeczy praktyczne: noże, broń, buty, koce, etc., jednak nie gardzono również przedmiotami mającymi duchowe zabarwienie.
3. Ostatnim omawianym tu źródłem napływu obcych elementów był handel, który na drodze wymiany dostarczał jednym plemionom rzeczy wyrabianych przez inne szczepy* i dla nich charakterystycznych, a nieosiągalnych przez inne z prostej przyczyny - braku występowania surowca na rodzimych terenach. W późniejszym czasie** w ręce Indian "wpadły" również wytwory kultury materialnej białego człowieka. Ze względu na swoją funkcjonalność, trwałość i łatwość obsługi cieszyły się ogromnym powodzeniem i stopniowo zaczęły wypierać tradycyjne sprzęty. Topory, sznury, noże, kociołki i koce były zwyczajnie wygodniejsze w użyciu.
|
|
Muzeum Indian Równin w Browning założone zostało w 1941 roku. W swoich zbiorach posiada przede wszystkim eksponaty pochodzące z terenu Północnych Równin, zatem: Blackfeet, Crow, Północni Cheyenne, Sioux, Assiniboine, Arapaho, Shoshone, Nez Perce, Flathead, Chippewa i Cree. Muzeum administrowane jest przez Indian Arts and Crafts Board, odrębną agencję Ministerstwa Spraw Wewnętrznych (U.S. Department of the Interior), promującą współczesną sztukę Indian amerykańskich i ludów tubylczych Alaski. Obecnie Muzeum aktywizuje również miejscowych artystów promując ich wyroby i organizując wernisaże, na których można zapoznać się z autorami prac i ich twórczością niekiedy zdecydowanie odmienną od XIX-to wiecznych kanonów, choć w dalszym ciągu opartą na tradycji. Co ważne, działa tam również Komitet do spraw sprzedaży indiańskiego rękodzieła, który zrzesza indiańskich wyrobników, dba o jakość i zgodność z tradycją oferowanych przez miejscowych artystów wyrobów.
Biorąc pod uwagę strategiczne położenie Rezerwatu Indian Blackfeet*** i mnogość galerii, Trading Postów i gift shopów, indiańskie rękodzieło okazuje się być intratnym zajęciem. Co prawda nie da się z tego wyżywić licznej niekiedy rodziny, ale zawsze można potraktować tubylcze rzemiosło jako pożądany zastrzyk domowego budżetu.****
|
|
Warto w tym miejscu zastanowić się nad źródłem pochodzenia oferowanych, czasami jako autentyczne, wyrobów. Potencjał chłonnego amerykańskiego rynku antykwarycznego stwarza okazję do sporych nadużyć i zwykłych oszustw. Choć informacja na temat ilości wprowadzonych na rynek antyków artefaktów jest trudna do oszacowania, skala procederu z całą pewnością jest niemała.
|
północne równiny pod koniec XIX wieku. Władze Stanów Zjednoczonych zakazały odbywania tańca jako niebezpiecznego zjawiska utrudniającego asymilację Indian z resztą społeczeństwa. Obecnie zakaz został zniesiony i w Rezerwacie Blackfeet odbywa się rok rocznie kilka ceremonii Tańca Słońca. |
Osobną kwestią jest również etyka prowadzonego handlu. Mam tutaj na myśli przedmioty, które obok sporej wartości historycznej/kolekcjonerskiej dla antykwariuszy, kryją w sobie jeszcze dodatkowy walor. Mianowicie dla Indian są to rzeczy o znaczeniu duchowym, magicznym, czasami ceremonialnym, których wartość monetarna nie przedstawia większego znaczenia.***** Osobiście mogłem się o tym przekonać odwiedzając kilka amerykańskich Trading Postów. Jednak podaż uzależniona jest od popytu i dopóki znajdują się nabywcy, dopóty handel przedmiotami o znaczeniu duchowym (medicine items) będzie trwał.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Prezentowany powyżej zbiór fotografii jest jedynie częścią kolekcji pochodzącej z Muzeum Indian Równin w Browning w stanie Montana. Wszystkie fotografie wykonane zostały w 2004 roku.
Przypisy:
* Używam tutaj wymiennie nazewnictwa plemiona - szczepy, bez wdawania się w fachową terminologię.
**'W późniejszym czasie' - czyli od momentu, kiedy wśród Indian Blackfeet pojawili się pierwsi handlarze. Szczególną rolę w handlu na Północnych Równinach odegrała kompania Hudson's Bay Company skupiona przede wszystkim na pozyskiwaniu futer.
*** Pod pojęciem 'strategiczne położenie' rozumiem tutaj usytuowanie Rezerwatu niedaleko przecięcia się dróg nr 15 z południa na północ, biegnącej dalej do kanadyjskiego Calgary oraz drogi nr 2 ciągnącej się przez całą północną Montanę ze wschodu na zachód wzdłuż granicy z Kanadą. Dodatkowo wielką atrakcją turystyczną jest droga Going-To-The-Sun przecinająca Glacier National Park (Narodowy Park Lodowcowy).
**** Chodzi tutaj o sezonowość. Lato w Montanie bywa bardzo upalne, jednak krótkie. Sezon trwa zazwyczaj od końca maja do końca września. Kontynentalny klimat sprawia, że już od września można spodziewać się opadów śniegu i pogody, która nie zachęca do odbywania górskich eskapad. Przyczyną są Góry Skaliste, które blokują napływ ciepłego pacyficznego powietrza z zachodu. Od strony wschodniej, atlantyckiej prądy docierają rzadko ze względu na sporą odległość od oceanu. Natomiast latem docierające prawie z Meksyku gorące powietrze sprawia, że temperatury przekraczają 30 stopni Celsjusza. Zima z kolei bywa sroga, gdyż "ślizgające" się po wzniesieniach Gór Skalistych masy powietrza dochodzą aż z arktycznej Kanady. Wówczas temperatura spada nawet poniżej 30 stopni Celsjusza. w tych warunkach ruch turystyczny odbywa się przez około 4 miesiące w roku. Zdarza się niektóre górskie drogi wokół Rezerwatu są nieprzejezdne w okresie zimowym.
***** Nie chcąc generalizować mówię w tym miejscu o tych rodzinach, które żyją 'w duchu tradycji'. Naturalnym jest, że część członków plemienia odeszła od pierwotnych wierzeń i nie przywiązuje już takiej wagi do przedmiotów, które dla innych wciąż zachowują swoje duchowe atrybuty.
Bibliografia:
1. J.C. Ewers, "Blackfeet crafts", R.Schneider Publisher 1945 r.
2. A. and B. Hungry Wolf, "Blackfoot craftworker's book", Good Medicine Books 1983 r.
3. B. Scriver, "The Blackfeet. Artists of the Northern Plains", The Lowell Press, Inc. 1990 r.
4. H. A. Dempsey, "Indians of the Rocky Mountain Parks", Fifth House Publishers, Calgary 1998 r.
5. W. E. Farr, "The Reservation Blackfeet, 1882-1945. A Photographic History of Cultural Survival", University of Washington Press 1986 r.
6. The Glenbow Museum, "Nitsitapiisinni. The Story of the Blackfoot People", Firefly Books 2001 r.
7. A. T. Walton, J. C. Ewers, R. B. Hassrick, "After the buffalo were gone", St. Paul, Minnesota, Library of Congress Catalog Card No 85-61883, 1985 r.
8. G. T. Vincent, S. Brydon, R. T. Coe, "Art of the North American Indians. The Thaw Collection", University of Washington Press 2000 r.
9. R. Green, "A Warrior I Have Been. Plains Indian Cultures in Transition", Written Heritage 2004 r.
10. B. V. Silversides, "The Face Pullers. Photographing Native Canadians 1871-1939", Fifth House Publishers 1994 r.
11. F. B. Linderman, "Blackfeet Indians. Pictures by Winold Reiss", Gramercy Books 1995 r.
- Serwisy współpracujące
Arktyka.org Serwis poruszający zagadnienia związane z ludami Północy i rejonów subarktycznych. Znajdziecie tu szeroką gamę tematów począwszy od informacji o ekosystemie, faunie i florze, skończywszy na mieszkańcach - ludach borealnych, ich życiu i kulturze. -
Serwisy współpracujące
Etnologia.pl Największy polski serwis związany z etnologią i antropologią kultury prezentujący dorobek młodych etnologów. Działy tematyczne i regionalne, unikatowe teksty, galerie fotografii, klipy video z badań terenowych, muzyka etniczna i forum, recenzje książek i wiele innych.
Nowości na stronie
Teksty:
Torby z klapą w kształcie proporca
Muzeum Indian Równin Rezerwatu Blackfeet
Parfleche - sztuka zaklęta w skórze
Pow-Wow jako forma artystycznego wyrazu
Opis poszczególnych kategorii tanecznych
Muzyka:
Jack Gladstone
Ojciec pochodził z plemienia Blackfeet, matka była Amerykanką niemieckiego pochodzenia. Dorastał pośród bogatej tradycji ...
Black Lodge Singers
Kapela, której miłośnikom stylu północnego (Northern Style) przedstawiać nie trzeba. Zdobywcy wielu nagród na licznych Pow Wow.
Bear Creek
Określają siebie jako grupę młodej generacji, gdzie głównym ich przesłaniem jest walka z współczesną rezerwatową patologią ...Video:
Women's Fancy Shawl
Szczególnie upodobały go sobie młode kobiety, gdyż w odróżnieniu od statecznego i łagodnego tańca tradycyjnego, jest pełen ekspresji i widowiskowości.
Men's Traditional Dance
Jeden z bardziej widowiskowych ale i zarazem dostojnych męskich tańców. Wstępuje w dwóch odmianach: Północnym i Południowym.
Jingle Dance
Blackfeet Indian Reservationkategoria Jingle Dance podczas North American Indian Days 2004 w Browning.
Foto:






























